Menu
SPECJALIŚCI PRAWA CYWILNEGO sprawy spadkowe, zobowiązania, nieruchomości KOMPLEKSOWA POMOC PRAWNA
SPECJALIŚCI PRAWA CYWILNEGO
sprawy spadkowe, zobowiązania, nieruchomości
Zobacz więcejZadzwoń
SPRAWY RODZINNE I SPADKOWE rozwody, podziały majątku wspólnego, Działy spadku ROZWODY I SPRAWY RODZINNE
SPRAWY RODZINNE I SPADKOWE
rozwody, podziały majątku wspólnego, Działy spadku
Zobacz więcejZadzwoń
PRAWO ROLNE I NIERUCHOMOŚCI nieruchomości rolne, odszkodowania, umowy KOMPLEKSOWA OBSLUGA NIERUCHOMOŚCI
PRAWO ROLNE I NIERUCHOMOŚCI
nieruchomości rolne, odszkodowania, umowy
Zobacz więcejZadzwoń
PORADY PRAWNE zaufanie, tajemnica adwokacka i pełna ochrona Twoich interesów KONSULTACJE PRAWNE
PORADY PRAWNE
zaufanie, tajemnica adwokacka i pełna ochrona Twoich interesów
Zobacz więcejZadzwoń
Blog

Zwrot dotacji dla młodego rolnika – co z tym zrobić?

„Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydał w stosunku do mnie decyzję o ustaleniu kwoty nienależnie pobranych płatności finansowanych z programu „Ułatwienie startu młodym rolnikom”. Zobowiązał mnie do zwrotu 100 000 zł wraz z odsetkami. Nie zgadzam się z tą decyzją! Co mogę zrobić, aby nie zwracać udzielonego wsparcia?”

Zgodnie z udostępnionymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi danymi, około 9 % rolników, którym przyznano płatności w ramach programu „Ułatwienie startu młodym rolnikom”, powszechnie zwanego „młody rolnik”, nie wywiązuje się z zobowiązań beneficjenta wynikających z przyznanej pomocy i zastosowane zostały wobec nich sankcje.

Zobowiązania beneficjenta

Szczegółowe zobowiązania dotyczące każdego z beneficjentów powinny być wypisane w pouczeniu stanowiącym element decyzji administracyjnej przyznającej pomoc. Zobowiązania można podzielić na trzy grupy.

Pierwsza grupa to zobowiązania, które dotyczą wszystkich beneficjentów, tj.:

  1. samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego, na które przyznano pomoc, przez okres przynajmniej 5 lat od dnia wypłaty pomocy;
  2. prowadzenie gospodarstwa zgodnie z określoną w biznesplanie strukturą produkcji rolnej, tj. wynikającą z biznesplanu strukturą zasiewów i obsadą zwierząt w poszczególnych latach, do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy;
  3. osiągnięcie nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie równej co najmniej 4 ESU (Europejska Jednostka Wielkości Ekonomicznej) i nie mniejszej niż wartość nadwyżki bezpośredniej w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
  4. wydatkowanie, w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy, co najmniej 70 % kwoty pomocy, tj. 35 tys. zł, 52,5 tys. zł lub 70 tys. zł na inwestycje określone w biznesplanie;
  5. podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie jako rolnik co najmniej do dnia upływu 12 miesięcy od dnia wypłaty pomocy;
  6. utrzymanie, do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy, standardów w zakresie ochrony środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt;
  7. umożliwienie przeprowadzenia przez uprawnione podmioty (krajowe i unijne) kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów;
  8. przechowywanie dokumentów związanych z przyznaną i wypłaconą pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy.

Druga grupa zobowiązań

Kolejną, drugą grupę stanowią zobowiązania, które beneficjenci powinni spełnić przed dniem wydania decyzji w sprawie przyznania pomocy lub przed dniem wypłaty premii, jednak warunkowo mogą je spełnić w określonym terminie po uzyskaniu pomocy. Dlatego dotyczą one tylko tych młodych rolników, którzy nie spełniali ich wcześniej, lecz zobowiązali się do ich spełnienia. Są to następujące zobowiązania:

  1. uzupełnienie wykształcenia w ciągu 3 lat od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy; zobowiązanie to dotyczy tylko tych osób, które składając wniosek o przyznanie pomocy nie posiadały wymaganych kwalifikacji rolniczych i zobowiązały się do uzupełnienia wykształcenia, składając stosowne oświadczenie;
  2. uzupełnienie powierzchni gospodarstwa co najmniej do średniej powierzchni gospodarstwa w kraju w ciągu 3 lat od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy; zobowiązanie dotyczy beneficjentów, którzy uzyskali pomoc począwszy od naboru wniosków przeprowadzonego w 2009 r., pochodzących z województw: lubelskiego, podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego, tj. województw, w których średnia powierzchnia gospodarstwa jest mniejsza niż średnia powierzchnia gospodarstwa w kraju; wnioskodawcy ci
    mogli uzyskać pomoc m. in. pod warunkiem nabycia gospodarstwa o powierzchni równej co najmniej średniej wielkości gospodarstwa w województwie, przy jednoczesnym zobowiązaniu się do powiększenia gospodarstwa co najmniej do średniej powierzchni gospodarstwa w kraju w ciągu 3 lat od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy;
  3. spełnienie w okresie 3 lat od rozpoczęcia prowadzenia działalności rolniczej standardów w zakresie ochrony środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt oraz ich utrzymanie przez 5 lat od dnia wypłaty pomocy; to zobowiązanie dotyczy beneficjentów, którzy złożyli oświadczenia, że ich gospodarstwa spełnią powyższe standardy w okresie 3 lat od dniarozpoczęcia prowadzenia działalności rolniczej.

Potwierdzenie spełnienia zobowiązań „młodego rolnika”

Realizacja powyższych zobowiązań powinna być potwierdzona poprzez złożenie we właściwym oddziale regionalnym ARiMR odpowiednich dokumentów, w wymaganych przepisami ww. rozporządzenia terminach (najczęściej 60 dni od dnia upływu terminu na spełnienie zobowiązania).

W zależności od rodzaju zobowiązania, obowiązują różne terminy. Beneficjent powinien bezwzględnie przestrzegać tych terminów. Przykładowo, sprawozdanie z realizacji biznesplanu, które należy złożyć w terminie 60 dni od dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pomocy oraz ankieta monitorująca wraz z tabelą zawierającą wskazanie osiągniętej nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie, którą należy złożyć do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy oraz na każde żądanie Agencji.

Sankcje za niewypełnienie zobowiązań

Sankcje należy rozróżnić w zależności od tego, czy beneficjent nie wypełnił w ogóle jednego lub wielu zobowiązań, czy nie dostarczył do ARiMR wymaganej dokumentacji potwierdzającej wypełnienie zobowiązań czy nieterminowego dostarczenia tej dokumentacji.

Zwrot wypłaconej pomocy w ramach „młodego rolnika” w części lub całości

Wysokość sankcji w postaci całkowitego lub częściowego zwrotu premii została określona w przepisach rozporządzenia wykonawczego.

Całkowity zwrot 100 % wypłaconej premii jest wymagany w przypadku:

  • nieprowadzenia lub niesamodzielnego prowadzenia gospodarstwa, niewydatkowania w określonym terminie minimum 70% premii na inwestycje określone w biznesplanie,
  • prowadzenia działalności rolniczej niezgodnie z określoną w biznesplanie strukturą produkcji,
  • nieosiągnięcia w roku docelowym wielkości ekonomicznej gospodarstwa na poziomie co najmniej 4 ESU, jednak nie mniejszej niż w roku bazowym,
  • nieuzupełnienia w wymaganym terminie powierzchni gospodarstwa,
  • braku wymaganego okresu
    ubezpieczenia w KRUS,
  • nieuzupełnienia w terminie wykształcenia,
  • uniemożliwienia przeprowadzenia
    kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów
  • nieprzechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą.

Sankcja w postaci zwrotu 25% kwoty wypłaconej premii jest stosowana w przypadku:

  • niezachowania do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy warunku dotyczącego powierzchni
    użytków rolnych w gospodarstwie nie mniejszej niż średnia powierzchnia gospodarstwa w kraju i nie większej niż 300 ha,
  • niespełnienia warunku, aby budynki i budowle znajdujące się w gospodarstwie i wykorzystywane do produkcji rolnej, oraz użytki rolne w gospodarstwie wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej nie stanowiły przedmiotu współwłasności lub współposiadania, z wyjątkiem małżeńskiej wspólności majątkowej, jak również niespełnienia wymogu, aby gospodarstwo małżonka weszło w skład małżeńskiej wspólności majątkowej lub odrębnego majątku
    beneficjenta;
  • niezachowania powierzchni gospodarstwa minimum na poziomie średniej powierzchni gospodarstwa w województwie do czasu powiększenia gospodarstwa do średniej powierzchni gospodarstwa w kraju.

Sankcja w wysokości 3 % przysługuje:

  • za nieterminowe złożenie dokumentu potwierdzającego spełnienie takich zobowiązań jak:
    ubezpieczenie w KRUS, wydatkowanie co najmniej 70% kwoty premii, uzupełnienie wykształcenia,
    uzupełnienie powierzchni gospodarstwa, jak również za nieterminowe złożenie sprawozdania z
    realizacji biznesplanu lub ankiety monitorującej wymagany jest zwrot w wysokości 3% kwoty
    wypłaconej premii.

W przypadku nieprzedłożenia więcej niż jednego dokumentu potwierdzającego spełnienie danego zobowiązania, sankcje w wysokości 3% kwoty premii sumują się, przy czym w odniesieniu do dokumentów potwierdzających spełnienie tego samego warunku, zwrotowi podlega 3% kwoty pomocy, niezależnie od liczby nieprzedłożonych dokumentów.

Postępowanie administracyjne o ustalenie kwoty nienależnie pobranych płatności „młody rolnik”

ARiMR wszczyna i prowadzi postępowanie administracyjne związane z ustaleniem kwoty nienależnie pobranych płatności (zwrotem pomocy) wzywająć rolnika będącego beneficjentem do czynnego udziału w tym postęowaniu. Rolnik dostając zawiadomienie o wszczęciu wobec niego postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności powinien wykazać się należytą starannością i brać czynny udział w tym postępowaniu.

Postępowanie administracyjne prowadzone jest na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach administracyjnych a rolnika wiążą terminy kodeksowe na wypowiedzenie sie, zapoznanie się z aktami postępowania adminstracyjnego czy złożenie wyjaśnień, zazwyczaj jest to 7 dni.

Wiele spraw, można wyjaśnić jeszcze na etapie postępowania przez Dyrektowem Oddziału Regionalnego ARiMR.

Decyzja o zwrocie przyznanej płatności w ramach „młodego rolnika”

W przypadku, kiedy beneficjent nie brał czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym, nie składał wyjaśnień czy dokumentów, a organ uznał, że zachodzą przesłanki, Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydaje decyzję administracyjną w sprawie ustalenia kwoty nienależnie pobranych środków finansowych z tytułu ułatwiania startu młodym rolnikom w części lub w całości.

Odwołanie od decyzji o zwrocie płatności w ramach „młodego rolnika”

Od decyzji Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stronie przysługuje odwołanie do Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Wraz z odwołaniem można również wnieść o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji administracyjnej. Wstrzymanie wykonania decyzji pozwala na wstrzymanie naliczania odsetek powiększających wspomnianą kwotę.

Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego

W wyniku odwołania Prezes ARiMR może utrzymać zaskarżoną decyzję w mocy lub ją uchylić.

W przypadku utrzymania niekorzystnej decyzji, stronie przysługuje skarga do właściwego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skargę tę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie.

Umorzenie kwoty zwrotu, rozłożenie na raty, odroczenie

W przypadku, kiedy droga odwoławcza okaże się bezskuteczna, pozostaje możliwość złożenia wniosku o umorzenie płatności lub rozłożenie jej na raty. Należy jednak szczegółowo zbadać, czy rolnik zobowiązany do zwrotu spełnia przesłanki umorzenia.

Warto przytoczyć dane udostępnione przez ARiMR, zawarte w Sprawozdaniu z działalności ARiMR za 2019 r., zgodnie z którymi:

„Na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności przypadających agencji płatniczej w ramach wspólnej polityki rolnej (Dz. U., poz. 1687), Agencja zastosowała ulgi w spłacie należności w 2019 r. w postaci:

  • umorzenia należności dla 647 spraw w łącznej wysokości należności głównej 1 718,300,00 zł,
  • odroczenia lub rozłożenia na raty dla 2 162 spraw w łącznej wysokości należności głównej 15 287,28 00,00 zł.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2019 r., poz. 1145) w 32 sprawach Agencja zawarła ugody dotyczące ratalnej spłaty zadłużenia w łącznej wysokości należności głównej 4 032,28 tys. zł.”

Podsumowanie

W przypadku otrzymania decyzji o zwrocie nienależnie pobranej płatności w ramach programu „młody rolnik” warto zadbać o własny interes i rozważyć odwołanie się od niej. Obszerne orzecznictwo sądów administracyjnych w takich sprawach pokazuje, że w dużej mierze decyzje organów o zwrocie pobranych płaności wydawane są niewłaściwie. Sądy często uchylają zaskarżone decyzje o zwrocie płatności pobranych w ramach programu „Ułatwienie startu młodym rolnikom”.

Oczywiście najlepiej jest podjąć pierwsze kroki już w chwili uzyskania informacji o wszczęciu postępowania administracyjnego i aktywnie uczestniczyć w nim od jego początku.

Podjęcie właściwych i skutecznych działań już od początku pozwala uniknąć zwrotu pobranych kwot lub ograniczyć do części zwrot pobranych płatności.

*****************

Każdy problem prawny powinien być rozpatrywany indywidualnie. Powyższe informacje są jedynie ogólnymi zasadami i zawierają jedynie streszczenie ogólnego zagadnienia.

W celu uzyskania indywidualnej i kompleksowej porady prawnej z zakresupodziału majątku ależy skontaktować się z adwokatem Justyną Jarentowską telefon 785 044 447 lub e-mail: adwokat@jarentowska.pl 

Mam nadzieje, że powyższe informacje okazały się pomocne. Jeśli dalej masz jakieś wątpliwości dotyczące podziału majątku wspólnego zadaj pytanie w komentarzu poniżej. Postaram się Ci pomóc.

Ufam, że odpowiedziałam na Twoje pytania. Jeżeli zainteresował Cię wpiswystaw mi opinię

 

finger-3530353_1280

Źródła: zdjęcie: pixabay.com;

Napisz do nas

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest Adwokat Justyna Jarentowska Kancelaria Adwokacka. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.